10/01/2023
Czym jest grywalizacja? Jest to – mówiąc w skrócie – wykorzystanie mechanizmów znanych z gier do zaangażowania grupy osób w realizację celów. Kogo i co można „grywalizować”? Rynek pokazuje, że grywalizacja (inaczej gamifikacja) doskonale sprawdza się w motywowaniu pracowników i klientów. Do czego? Do realizacji wyników, włączenia się w programy wewnętrzne, wdrożenia, a nawet… do przeprowadzki czy bezpiecznej jazdy służbowym samochodem. Eksperci wskazują, że szczególną efektywność grywalizacja wykazuje w obszarze wsparcia sprzedaży.
Gry wciągają, wzbudzając pozytywne emocje. To właśnie dlatego tak chętnie się w nie angażujemy. Jedni kochają gry przestrzenne, inni planszowe i słowne. Znaczna grupa uwielbia gry komputerowe. Czy wiesz, że na przełomie dziesięciolecia liczba aktywnych graczy komputerowych przekroczyła 3,1 mld? To daje wynik 40 proc. populacji!
Grywalizacja buduje efektywność organizacji
Co więcej, od wczesnego dzieciństwa uczestniczymy w mechanizmach grywalizacyjnych… choć najczęściej nie zdajemy sobie z tego sprawy. Ciastko lub wizyta w parku rozrywki po tygodniu zbierania „zielonych buziek”. Plusy w szkolnym dzienniku, które zbierałeś, by na koniec semestru zmieniły się w piątkę. Pamiętasz? To właśnie grywalizacja… czyli metoda motywowania pracowników i wspierania sprzedaży, którą od ponad dekady wdrażają z pomocą specjalistów topowe firmy we wszystkich niemal branżach. Dlaczego? Ponieważ grywalizacja wspiera efektywność organizacji, a to przekłada się na zysk. Czym jest grywalizacja?
Jednym z kluczowych haseł związanych z grywalizacją jest cel. Jaki? Cel szczegółowy, oczywiście, zależy od strategii organizacji oraz specyfiki branży. Zawsze jednak nadrzędnym, ogólnym celem zastosowania procesów grywalizacyjnych jest inspirowanie do działania i chęć wzbudzenia określonej interakcji: z klientami, z podwykonawcami, czy innymi członkami zespołu. A zatem – w konsekwencji – realizacja celów organizacji. Jak wskazują eksperci, tym chętniej sięgamy po skomplikowane, wymagające… lub mniej atrakcyjne zadania, jeśli osadzone są one w fabule, która wciąga.
Warunek nr 1: fabuła
Czym jest grywalizacja? To próba nadania innego wymiaru codziennym obowiązkom i zadaniom. A zatem – zmiana rutyny w grę. Warunkiem koniecznym efektywności grywalizacji jest fabuła. To ona buduje więź gracza ze światem, w którym toczy się gra. Scenariusze mogą być rozmaite – od prostych po bardziej skomplikowane. Wszystkie mają jeden cel: maksymalizować zaangażowanie grupy osób. Co istotne, świat, w którym „dzieje się” zadanie powinien być zachęcający, pociągający z punktu widzenia grupy, do której jest skierowany. Pokolenie millenialsów z ochotą „wskoczy” do świata Hollywood lat 90-tych, podczas gdy „zetki” wyciągną rękę po wirtualne uniwersum. Diabeł tkwi w szczegółach… i w nagrodzie.
Warunek nr 2: nagroda
Czy może istnieć skuteczna grywalizacja bez nagrody? Absolutnie nie. Eksperci wskazują, że istotą efektywnego zarządzania jest konieczność stałego motywowania, napędzania pracowników do działania. W przeciwnym wypadku motywacja zespołu w naturalny sposób spada. Ta zasada sprawdza się także w przypadku grywalizacji. W procesie gamifikacji atrakcyjność gier i zadań spada z biegiem czasu. Czyli, po prostu, szybko się nudzimy. To normalne zjawisko, które wynika z procesów, jakie zachodzą w naszym mózgu. W efekcie, może pojawić się pytanie o korzyści z udziału w zabawie: „dlaczego warto poświęcić na to czas” lub po prostu „co mi to daje”. Odpowiedzią jest właśnie nagroda, która podnosi zaangażowanie i motywuje do realizacji zadań.
Motywowanie pozapłacowe działa skuteczniej
Co istotne, badania wskazują, że nagroda w grywalizacji nie powinna przybierać formy pieniężnej. Pieniądz nie jest skutecznym motywatorem – zarówno w standardowej relacji organizacja-pracownik, jak właśnie procesach grywalizacyjnych. Dlaczego tak się dzieje? Ponieważ w świadomości pracownika jest on synonimem wynagrodzenia za pracę – czyli „must have”… a nie nagrodą. Jeśli do podstawowej sumy wynagrodzenia będziemy regularnie dodawali określone kwoty, pracownik zacznie postrzegać je jako część swojego miesięcznego budżetu… a nie bonus. Co więcej, kiedy w danym miesiącu lub okresie nagroda nie wpłynie na konto członka zespołu – pojawi się wręcz poczucie utraty, a w ślad za nim, demotywacja.
Jakie nagrody stosować? To proste: takie, które spełniają marzenia i budują pozytywne wspomnienia. Celem jest zbudowanie u pracownika skojarzenia, że za zaangażowanie lub zwycięstwo w grze, otrzymuje on coś wyjątkowego – czyli właśnie nagrodę. Jaką? Taką, która przez dłuższy okres będzie wywoływała pozytywne wspomnienia i motywowała do pracy. Zatem – w grywalizacji nagradzamy pozafinansowo.
Zwycięstwo jako benefit
Co istotne, samo zwycięstwo w dobrze zbudowanej grywalizacji może (i powinno) mieć charakter nagrody. A jeśli w ślad za wygraną… członek zespołu uzyskuje dodatkowe benefity (np. miejsce parkingowe lub dzień urlopu) lub dostęp do przestrzeni (lub informacji) przeznaczonych dotąd wyłącznie dla określonej grupy pracowników – efekt jest jeszcze bardziej widoczny.
Czym jest grywalizacja dla działów sprzedaży?
Gdzie może być wykorzystywana grywalizacja? Biorąc pod uwagę wszechstronność mechanizmów, form i fabuł – można odpowiedzieć, że „sky is the limit” – od procesów rekrutacji, przez onboarding, zmianę lokalizacji firmy, do szkoleń i połączenia dwóch organizacji. Na szczególną skuteczność gamifikacji eksperci wskazują w obszarze sprzedaży. Dlaczego? Ponieważ to właśnie tam zespoły najczęściej rozliczane są z efektywności, realizując nierzadko wysokie targety w krótkim czasie. Wyzwania prawie zawsze są trudne i wymagają ogromnego wysiłku. Skutkiem może być wypalenie… choć nie musi. Jak pokazuje doświadczenie, realizacja KPI’s „ubrana” w fabułę gry staje się nie tylko zadaniem, ale także ciekawym, przyjemnym doświadczeniem. I, przede wszystkim, doskonale działa. W ciągu 13 lat w procesach grywalizacji prowadzonych przez Yesindeed! wzięło udział ponad 350 tys. uczestników.