Walka o uwagę Klienta to jedno z największych wyzwań każdego biznesu. Wsparciem w stawianiu czoła temu wyzwaniu mogą być skrojone na miarę programy lojalnościowe, których zadaniem jest utrzymanie zaangażowanie klienta oraz dbanie o jego przywiązanie do marki.
Lojalizuj klientów
Co zyskujesz z programem lojalnościowym?
- wzmocnienie więzi Klienta z marką
- zwiększenie powracalności Klienta
- zwiększenie średniego koszyka zakupowego
- rozpoznawalność i pozytywne skojarzenia z Twoją marką
- dotarcie i przyciągnięcie nowych Klientów
Program lojalnościowy to działanie długofalowe, które powinno nieustannie podsycać zainteresowanie klienta i wzmacniać jego relację z marką. Jedną z jego największych zalet jest to, że zapewnia on korzyści dla obu stron – marki oraz jej klientów. Marka kształtuje wiernego sobie konsumenta, a on czerpie korzyści z ofert specjalnych, zbiera punkty, które wymienia na nagrody i bonusy, ale też może np. angażować się za pośrednictwem programu w akcje charytatywne czy edukacyjne – wszystko zależy od specyfiki marki i branży.
Zalety programów lojalnościowych dla konsumenta
Program lojalnościowy przywiązuje Klienta do marki, ponieważ uczestnictwo w nim daje mu realną korzyść – rabaty, bonusy, nagrody rzeczowe itd. Dopasowany do grupy docelowej system nagradzania ułatwia angażowanie uczestników i sprawia, że, gdy odejdą z programu poczują, że coś dobrego ich omija. Co więcej, jeśli do programu dodamy elementy grywalizacji, może okazać się dla uczestników także dobrą zabawą. Łatwy dostęp, zazwyczaj za pomocą dedykowanej aplikacji mobilnej, maksymalizuję prostotę udziału w programie dla Klienta.
Ważnym czynnikiem jest tutaj także personalizacja ofert, które są dedykowane konkretnemu klientowi. Analizując dane z aplikacji możemy poznać naszego użytkownika i przygotowywać akcje skrojone specjalnie dla niego.
Korzyści dla klienta
w programach lojalnościowych
Wdrożenie programu punktowego – szeroka komunikacja i jasne zasady
Wdrożenie programu lojalnościowego to proces, podczas którego niezwykle ważna jest ścisła współpraca między dostawcą rozwiązania i Twoją marką. Dlaczego? Ponieważ każde nowe narzędzie proponowane Klientom wymaga szerokiej komunikacji, zachęcającej do skorzystania z niego, aby mogło być efektywne. Jeśli Klienci nie dowiedzą się o programie punktowym, nie będę wiedzieli, co im oferuje i jaka okazja ich omija!
Dlatego warto od początku komunikować jasno zasady programu, wyjaśniać mechanikę zbierania punktów i działanie systemu nagród. Warto podkreślać, że im bardziej lojalni będą Twoi Klienci, tym więcej bonusów otrzymają. W skrócie – powinni zrozumieć, że lojalność po prostu się opłaca.
Popularność programów lojalnościowych w Polsce
Według Monitora Programów Lojalnościowych 2022 z przynajmniej jednego programu lojalnościowego korzysta średnio 62% Polaków. Jesteśmy też coraz bardziej aktywni w ramach programów. Aż 43% z nas deklaruje wysoką aktywność w programach, w których uczestniczy – oznacza to bieżące śledzenie własnych wyników w programie oraz dostępnych ofert, a także korzystanie z nich. Pokazuje to potencjał, który drzemie w tym rozwiązaniu lojalizującym Klientów.
Programy lojalnościowe dla Klientów B2C – przykład
Przykładem nowatorskiego, bo skoncentrowanego na lojalizacji użytkowników przez edukację, systemu lojalnościowego jest Zaprojektuj Formę, który YesIndeed przygotował dla Benefit Systems. Ten całoroczny program ma na celu wspieranie Polaków w zakresie prowadzenia zdrowego i aktywnego stylu życia oraz osiągnięciu wymarzonej kondycji i poprawie samopoczucia. W ramach grywalizacji uczestnicy otrzymują gotowy plan poprawy zdrowia i jakości życia przygotowany w postaci 19 kursów i 114 lekcji opracowanych merytorycznie przez trenerów personalnych, dietetyków i ekspertów wellbeingu. Program nagradza uczestników za staż i systematyczność w budowaniu zdrowych nawyków, zapewniając dostęp do kolejnych poziomów i kursów, a także atrakcyjnych nagród rzeczowych.
Programy lojalnościowe B2B – przykład
Programy lojalnościowe możemy kierować także do Klientów B2B i partnerów biznesowych. Jednym z przykładów tego typu realizacji jest program przygotowany dla Klienta z branży oponiarskiej, tworzony przez YesIndeed niezmiennie od 2014 roku. W ramach programu trudna i rozproszona grupa docelowa, składająca się z pracowników zakładów wulkanizacji, serwisów samochodowych i dealerów samochodowych realizuje cele sprzedażowe, otrzymując w zamian różne korzyści. Uczestnicy rywalizują o nagrody finansowe oraz rzeczowe, dopasowane do specyfiki ich pracy oraz potrzeb (m.in. narzędzia i odzież ochronna). Program stanowi dla nich także źródło wiedzy o produktach oraz bazę materiałów marketingowych. Pozwala tym samym na skuteczniejszą sprzedaż oraz bieżące śledzenie stopnia realizacji celów, a więc też rozwój sprzedaży samych uczestników. Choć na przestrzeni lat program ewoluował, to niezmiennie cieszy się dużą popularnością, ponieważ przynosi korzyść zarówno uczestnikom, jak i samej marce. Użytkownicy zdobywają nagrody, wiedzę i rozwijają własne biznesy, a marka nie tylko sprzedaje więcej, ale także zyskuje swoich naturalnych ambasadorów.
Napisz do nas